Tweede helft eerste week en de tweede week - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Rick - WaarBenJij.nu Tweede helft eerste week en de tweede week - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Rick - WaarBenJij.nu

Tweede helft eerste week en de tweede week

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

12 December 2014 | Thailand, Singburi

Na een week vol tempels en Thaise glimlachen zitten we in het taxibusje van de barman van de bar tegenover de accomodatie. De barman heet Dang, heeft een enigzins chagarijnige vrouw en is zelf suuperrvrolijk. Hij lacht een boel, slaat je hartelijk op je rug zodat je je al proestend in je drankje verslikt. Zijn facebookpagina " Dang Bar" staat nooit stil en het is geregeld The Best Day Ever. Kortom, een zeer toffe gozer. We zijn op weg naar Kanchinabuuri waar Thailands mooiste watervallen zijn. Met de prachtige natuur hier in het land zegt dat een boel. De hostel ligt op maar twee uur rijden. Volgens Dang. Uiteindelijk komt er ruim anderhalf uur bovenop waardoor ik even terug ben in Nederland met een gedachte aan de noord-zuidlijn.Het busje is echter comfortabel en de sfeer is prima.

Een uur na aankomst staan we in Dang's favorite bar, Sugar Member. De groep besteld grotendeels emmertje drank (dat is vrij standaard in THailand), en sommigen waaronder ik gaan aan de Chang, lekker bier dat sterk doet denken aan Grolsch. We spelen het drankspelletje " I have never ever" waar ik inmiddels wat te oud voor ben maar dat mag de pret niet drukken. In het midden van de bar staat een pooltafel die, sinds we de bar binnen zijn gekomen, geen moment stil heeft gestaan. Egbert (een vriend die in Hanoi woont en ik over een paar weken bezoek) zei al eerder dat THailand poolgek is zoals we in Nederland van schaatsen houden. Dat lijkt hiermee prachtig geillustreerd te worden. Een stoere en vreemd aantrekkelijk Thaise meid heeft inmiddels twee jongens van de tafel geveegd. Als ik haar om een spel vraag zegt ze "one game, one hundred Baht". Er wordt blijkbaar om geld gespeeld en al is 2,5euro per game geen wereldbedrag, het wordt er wel wat spannender door. Ze wint de eerste game met gemakt, maar aan de tafel gewend win ik de tweede. " Wanna do a winning game?" "No sorry, I gotta take over the bar from my brother, you can play him!" Ze blijkt de Sugar in Sugar member te zijn, wat ooke cht haar Westerse naam is (zoals veel Aziaten die hebben). Haar broer blijkt wel in een andere klasse te spelen, met wederom 100 Baht per game. De eerste 6 games gaan naar hem, maar een win voor mij hangt al een poosje in de lucht. De laatste twee games win ik dan ook waar ik heel tevreden mee ben, beschouwende dat dit zo ongeveer de tweede nationale sport is. Na een afsluitend biertje zoeken we ons bed op.

De volgende morgen bezoeken we de watervallen, die inderdaad fantastisch blijken te zijn. Het zijn er zeven (en een half, eentje blijkt niet te zijn aangegeven op de borden maar is prachtig, mede omdat weinig toeristen off-track gaan) verspreid over 1,5 kilometer. Het voelt eerder als 10 kilometer met hoogteverschillen als de Euro-dollar wisselkoers. Zie de foto's die vertellen wat woorden niet kunnen.

Zondagmiddag rijden we terug naar de accomodatie en blijken we opeens kleihuizen te gaan bouwen, ipv de oorspronkelijk bedoelde Buddhism week. Das even schakelijk maar de kleihuizen blijken ook heel tof te zijn. Klei maken doe je als volgt: je dumpt 12 emmers klei, 4 emmers geel spul en 4 emmers zwart spul met water in een brede aarden emmer en wacht een nachtje. Vervolgens trek je je schoenen uit, zet een Thunderdome muziekje op en ga je los met je voetjes van de grond, tot zich een mooi egaal mengsel heeft gevormd. Dit mengsel van klei wordt gebruikt om bakstenen mee te maken waaruit de kleine hutjes bestaan. Als het tempelterrein klaar is (en van de huidige bouwplaats omgevormd is tot een leefbaar geheel) worden de hutjes gebruikt door monniken voor meditatie en verder onderdak.

Het is echter hard werken met weinig direct resultaat. Relatief tot Nederland primitief met weinig hulpmiddelen zoals cementmolens en shovels. Wel wat anders dan de prefab platen waarmee je in een maand een flat in elkaar schroeft! Maar het is ook contact maken met een stukje natuur, natuurlijk bouwen en hopelijk een klein beetje dankbaarheid van de monniken. Verder maken we stukken vloer van cement, zand en steentjes rondom de tempel. Loodzwaar om, zoals genoemd zonder cementmolens, het mengsel goed gemengd te krijgen, maar ook heel leerzaam! Dit gaat volgende week lekker in hetzelfde gangetje door. Met Theresa, een Duitse meid die ook meedoet aan het kleihuizenprogramma, gaan we een sneeuwpop maken van cement met een wortel als neus, Wel zo leuk voor alle westerlingen die de sneeuw missen in deze Thaise winter. Maar eerst een weekendje Bangkok!

• 12 December 2014 - 17:45

Arend:

Weer een mooi stukje geschreven. Fijn dat het je zo bevalt. Veel plezier weer komende week. Groet Arend

• 12 December 2014 - 20:44

Tante Marie:

Hallo Rick Bedankt voor je mooie stukjes die je schrijft ,met die mooie foto's.
    Je geniet van de dingen je meemaakt en je laat ons alles meebeleven.
    Leuk om te lezen ga zo door .

groetjes ,tante Marie

• 12 December 2014 - 22:04

Anne:

Ha lieve broer!

Najaa, ik ben op dezelfde plek geweest.. Kwam er pas later achter hoe bijzonder het was, top voorbereid als ik was ;-).

Het klinkt goed zeg, time flies lijkt me. Carriereswitch in Nederland > columnist Rick Visser over de bijzonderheden van het leven van alledag"

Zoen uit Bussum, ook van de drie muppets!

• 12 December 2014 - 22:28

Diny:

Ha Rick,
    Wat indrukwekkend mooi is het daar. Bij watervallen denk ik dat je er niet kunt zwemmen. Het tegendeel is waar blijkt nu. Het kleistampen lijkt op het persen van druiven met je voeten. Ik vermoed dat kleistampen heel wat zwaarder werk is. Voel je je kuitspieren al? Ik begrijp dat er volgende week ook nog cement wordt gemaakt. Anne is er ook geweest, we hebben er minder van gezien en gehoord dan van jou verslag en foto's. Je bent er amper 2 weken.Hier is het goed. De Sint hebben we goed doorstaan, nu op naar de kerst. Dat heb je daar niet. Vreemde gewaarwording lijkt me.
    Liefs mama.

• 12 December 2014 - 23:04

Marja:

Hoi Rick,
    Wat leuk om op deze manier met je mee te kunnen genieten door je verhalen en foto's.
    Geniet er volop van, de tijd vliegt voorbij!
    Heel fijne weken in Thailand gewenst!
    Groetjes, Marja

• 14 December 2014 - 10:39

Tante Sas:

Lieve Rick,
    Wij rijden op deze zonnige zondag morgen richting noorden en ik lees je verslag voor aan Arjan. Je schrijft inspirerend en dat is erg leuk! Ik zal het Vaida-Voevod aan oma voorlezen als we op de housewarming zijn bij Jord en Sus.
    Gaaf dat je leert hoe je eenvoudig een huis kunt bouwen. Da's super handig in het leven. Arjan heeft een paar weken geleden geleerd hoe je dat met hooibalen doet. Een mooi huis van klei en hooi lijkt me wel wat

• 14 December 2014 - 21:30

Ria En Jan:

Hai Rick,

Goed om iets van je te horen daar vanuit Thailand. Leuk om je verhaal te lezen en te ontdekken dat je dat grappig, duidelijk en vooral beeldend weergeeft. Er schuilt een journalist in je die hier tot zijn recht komt. Fijn dat je het naar je zin hebt, houden zo. Geniet ervan.

Groeten Ria en Jan

• 16 December 2014 - 07:57

Claas :

Ha reiziger,
    Dat klinkt goed! Eindelijk met je voeten in de modder, in Nederland kun je daar lang op wachten! Mooi dat het zo goed bevalt en veel plezier. Groeten van Gül!

• 16 December 2014 - 10:36

Frank:

Hee Rick,
    ik zie al, je past er als vanzelf in, in zo'n nieuwe omgeving. Fijn! Sla als je naar Bangkok gaat ook beslist de zelfkant van die samenleving niet over. Goed voor je ontwikkeling. Stap dat wereldje in via een wedstrijdje Muay Thai bijvoorbeeld, of bezie het gokwereldje bij de gevechten, de verschrikkelijke wereld van de prostitutie daar. Goed waarnemen he? Gebruik al je zintuigen; vergeet niet te ruiken. Dat helpt je herinneren. Enjoy your stay.

NB: Lekker wijf op die laatste foto's trouwens. Enjoy die ook zou ik zeggen.
    groeten vanuit Hoogvliet,
    Frank

• 19 December 2014 - 21:35

Eefje Lensen :

Leuk Rick om zo mee te genieten van jouw reis! verheug me op je volgende verhaal!
    Fijne feestdagen daar, zal heel anders zijn dan in Nederland . Groet

• 21 December 2014 - 22:33

Mama:

Ha Rick, mooie foto's van je kleiproductie.

Liefs mama

• 28 December 2014 - 23:05

Tante Jannie:

hallo globetrotter,
    genieten van een andere cultuur , is fantastisch,
    mooie zonnige foto's.
    take care , groeten van down under,

• 30 December 2014 - 00:21

Herms:

Tof dat het goed gaat, hakken als een gek.
    Alvast een gelukkig nieuwjaar!
    Groet, Herms

• 31 December 2014 - 19:02

Oom Mark:

Rick, een heel gelukkig, gezond en inspirerend 2015!
    Veel groeten,
    Ella Liliane Oom

• 01 Januari 2015 - 14:17

Jaap Lensen:

Wij wensen jouw veel geluk dit jaar. Lezen graag hoe kerst en oud en nieuw daar gevierd wordt. erg leuk om je verlagen te lezen