Week 3,4,5 - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Rick - WaarBenJij.nu Week 3,4,5 - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Rick - WaarBenJij.nu

Week 3,4,5

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

04 Januari 2015 | Thailand, Singburi

Ik ben nog een beetje brak van een gezellig Thais feestje gisteravond en typ dit verhaal op een Frans toetsenbord. De w, m en a blijken op een andere plek te zitten dan bij de rest van de wereld en vindt wellicht zijn wortels in een relic uit het Napoleaanse tijdperk. Maar goed, even terug naar het Thaise feestje. Een van de eigenaren van Greenway (dat is de lokale organisatie hier) heeft alle coordinatoren, vrijwilligers en lokale bevolking uitgenodigd voor een nieuwjaarsfeestje. Jullie ook nog een gelukkig nieuwjaar! In Thailand doen ze naast oudejaarsavond en nieuwjaarsdag ook aan allerlei festiviteiten de week voor nieuwjaar en de week erna, zo ongeveer All Inclusive. Gratis buffet (niet alleen rijst maar ook franse frietjes, op de vraag hebben jullie ook mayo? "Yes, Yes!" gaf ze me de ketchup), gratis drank en drankjes, karoake metThaise liedjes die allemaal op elkaar lijken en to top it off een loterij met gratis kadootjes.
Mijn nummertje was goed voor een fleese deken, erg handig voor de koude nachten hier. In de nachten wordt het zo ongeveer 10 graden. Dat lijkt normaal maar voelt erg fris aan als het overdag zo warm is! Daarna tijdens het karaoke liedje zingen zakte ik toch wel even door de grond daar de drank-schaamte factor nog wat aan de lage kant was. De Thai zijn gelukkig heel tolerant bij schaamtevolle activiteiten bijvoorbeeld door de ander oprecht toe te lachen (anders dan in Nederland, al zijn we geneigd anders te denken, met je redeneren als bevestiging uhu :) Gelukkig gingen we snel door naar het volgende nummer, drankje en dansje. Al met al bijzonder tof om een Thais nieuwjaarsfeestje mee te maken.

Dan het weekendje Bangkok van een paar weken geleden. De busreis en hostel deelde ik met de vrijwilligers-delegatie Singburi-Bangkok. De kamer had een zacht prijsje van 2,5 euro pp per nacht door de kamer (niet het bed) met zn drieen te delen in een eh, degelijk hostel. De vochtige wanden kreeg je er zomaar bij. Zaterdag op buslijn 3 gestapt naar de Cha Tu Chak Market, terwijl de bus nog in beweging was (bussen lijken alleen te stoppen bij veel mensen, veel spullen en voor opa s en oma s).
Deze markt is volgens sommigen de grootste ter wereld. Hoewel het marktleven een belangrijk onderdeel is van de Thaise cultuur, is deze markt echt van een ander kaliber. Je kunt er zo ongeveer alles kopen, van kleding en edelstenen tot schilderijen en kleine tijgertjes. In de smalle steegjes moet je inparkeren bij een dikke Aamerikaanse als tegenligger en ze zijn zo wijd vertakt dat je er heerlijk in kunt verdwalen. Maar mensen zonder richtingsgevoel, vrees niet, de bebording is goed en de bevolking is zoals gewoonlijk heel behulpzaam. s Avonds met de benenwagen - bus - skytrain naar een straatje gegaan met een boel poolcafe's. Het is wel een bijzonder gezicht om zulke strakke poollakens te zien in een rommelige stad als Bangkok. Gelukkig weten ze hun prioriteiten te stellen, ik waande me die avond even in poolwalhalla!

De volgende dag kwam ik een net op het vliegveld aangekomen meid tegen uit Zweden. We raakten aan de praat en ze vertelde tijd over te hebben voordat haar bus vertrok naar Chiang Mai. Daarmee zaten we in hetzelfde bootje, of beter gezegd dezelfde tuktuk. Lopende over backpackerstraat Kao San Road stak een tuk-tuk chauffeur zn verkooppraatje af. Normaal gesproken voelt het alsof je een TellSell reclame in wordt getrokken, maar deze aanbieding was daadwerkelijk een solid deal. Voor 30 baht reed hij ons rond langs een stel tempels en bezienswaardigheden door de chaos van Bangkok. Vooral het tuk-tuk rijden was supertof. Als afsluiter hebben we samen een hapje gegeten en even makkelijk afscheid genomen als kennis gemaakt.

De Meet-Thai-Buddhism week was de meest indrukmakende ervaring in de afgelopen weken. We hebben 3 dagen in Wat Pha Sub Tavee Tam Ma Ram gezeten, een moderne tempel op 2 uur rijden noord-oostelijk van Bangkok. Opstaan deden we op dezelfde tijd als de monniken (die wel op een heel andere plek sliepen), om 3 uur s ochtends. Een half uur later komen de monniken, tempelbezoekers en lokale bevolking bij elkaar om te mediteren en te chanten. Dat is het neuriend zingen van mantra's, een soort gebedsliederen. De sfeer en energie was enorm powerfull, zowel krachtig als machtig, en tegelijkertijd heel licht en open. Een heel opwindende ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Na het verlaten van de tempel lopen we naar de toegangsweg buiten het tempelterrein. Daar staan tafels klaar met voedsel dat je kunt kopen. Dat geef je vervolgens aan de monniken die op 30 centimeter afstand voorbij lopen met ieder een schaal voor de giften.

De fysieke afstand maakt het echt. Onvergelijkbaar met geld overmaken of in een collectezakje doneren. En omdat het zo echt is gaat het van je hoofd naar je gevoel. Niet het 'ik weet dat ik goed doe' van je ego, maar naar je echte gevoel in je lichaam. Je geeft aan de monnnik die geen weerstand geeft. En toch voel je een bepaalde weerstand en realiseert een verschil. Je merkt op dat je hoofd het opvat als onderdanigheid. Maar een blik in de ogen van een monnik zegt je iets anders. Is het echt onderdanigheid? Nee. Je ervaart eventjes hoe het is om nederig te zijn, vreemd genoeg uit eigen beweging. En dat terwijl je het eigenlijk toch niet wilde. Een verschil tussen ik en ik. Een verschil tussen denken en weten. Hoe zou dat kunnen?

Er is nog een boel te vertellen, en gelukkig is er ook voldoende tijd. En voor nu is het tijd voor een biertje bij Dang Bar. For now this is The Best Day Ever.

• 04 Januari 2015 - 16:57

Rick :

De foto's volgen nog. Hartelijke Groeten!

• 04 Januari 2015 - 19:08

Tante Sas:

Lieve Rick,

Op de kaart die ik maakte voor nieuw jaar staat oa dat het weten in je buik woont. Zo klinkt ook enigzins dat wat je beschrijft als het gaat over je ervaring met de budism week. Het lijkt me wel wat!
    En ook voor jou een mooi en groeizaam 2015!
    Ik heb je tekst voorgelezen aan Arjan terwijl we naar huis rijden na een week Frankrijk. Arjan snapt wat je bedoeld omdat hij ook ooit in Thailand geweest is. Hij vindt het mooi dat je zulke nieuwe ervaringen op doet!

Het was lekker daar. Prachtig weer en fijne mensen.
    Zoals ook al eerder door anderen gezegd is je schrijfstijl beeldend en heel leuk om te lezen! Keep going and enjoy!
    Dikke knuffel t sas & Arjan

• 04 Januari 2015 - 20:42

Annemiek:

Hi lieverd!

De beste wensen voor het nieuwe jaar !! Wat super om te lezen dat hè het zo naar je zin hebt! Ik herken zoveel dingen van onze reis naar Thailand, ik zie mezelf zo weer in de tuk tuk door Bangkok crossen. Heerlijk! Geniet ervan!!

Liefs Miek

• 05 Januari 2015 - 15:15

Zita:

Wow weer zulke mooie ervaringen en ontmoetingen. Vooral die met jezelf.
    Blijf genieten!!!

• 06 Januari 2015 - 17:18

Arend:

Jo Rick, gaaf dat het je zo goed bevalt. Klinkt allemaal als Super gave ervaring. Oosterse cultuur is toch echt heel anders dan de bekende westerse. Heel veel plezier nog. Uiteraard ook nog een gelukkig nieuwjaar. Tot binnenkort (nog een maand ongeveer toch?) Groet Arend

• 06 Januari 2015 - 19:20

Claas :

Hey broer, weer mooi om te lezen! Wat staat er nu op het programma,weer bouwen? Heel veel plezier en succes in ieder geval :-). Groeten uit guur Nederland!

• 07 Januari 2015 - 15:59

Daud:

Hoi Rick,

Wat goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Als eerste een heel goed en gezond 2015 waarin je 'zen' kunt zijn.
    Wat bijzonder de manier waarop er oud en nieuw wordt gevierd. Volgens mij wordt er niet meer gewerkt;), haha.
    Ik dacht even dat je met een Zweedse dame thuiskwam, tot mijn verbazing want had eerder een Thaise dame verwacht. Maar het eerst is ook niet meer dan een gedachtespinsel aan gezien jullie net zo hard weer afscheid van elkaar namen als ervoor kennis maakten.

Maar gelukkig heb je het buddhisme gevonden, wat volgens mij ook bij je past!

Geniet ervan Rick!!!

Groeten,

Daud

• 07 Januari 2015 - 17:22

ม.ค. เฮอร์แมน:

ฮาริกยังคงเสียงดีทั้งหมด ว่ามันอาจจะไปเรื่อย ๆ ขอแสดงความนับถือ ม.ค. -H

• 07 Januari 2015 - 21:28

Jord:

Hey Rick, je woorden zijn buitengewoon beeldend... heel tof!
    Keep going en geniet ervan! Grt. Jord

• 09 Januari 2015 - 21:46

Mama:

Ha Rick,

Een wat late reactie maar toch...Hoe is het allemaal. Waar ben je nu mee bezig, nog steeds met bouwen e.d. Mooi dat het gelukt is om een paar dagen in het klooster te kunnen zijn.
    Bijzonder dat je een hele dag met iemand kunt optrekken, weer afscheid neemt en je eigen weg vervolgt. Best bijzonder.
    We horen wel van je verdere plannen en je terugreisdatum.
    Liefs mama.

• 10 Januari 2015 - 04:20

T.j. O.j.:

hallo levensgenieter.
    goed om bij de monniken te zijn ,
    en gelukkig af en toe een pub. tegenkomt .
    met zwitserse .deernes, om "de stad te verkennen, "
    geniet van het nieuwe jaar , ,en natuurlijk ,het ontmoeten van
    andere mensen op de wereldbol .
    groeten , de famile uit down under.

• 13 Januari 2015 - 02:38

Rick:

Bedankt voor jullie reacties, heel tof om te lezen! Groeten Rick

• 17 Januari 2015 - 13:29

Zwaan:

Heb het fijn Rick! Leuk om je verslagen te lezen! Lieve groet uit Haren. Zwaan.